Coșul tău de cumpărături

Povești și sfaturi de la femeile din rețeaua Nod Verde

Anul acesta am pus producătorii și producătoarele locale în prim-plan și ați putut deja să citiți câteva interviuri despre cooperative în domeniul vinificației sau despre cum se desfășoară o zi într-un atelier de brânzeturi artizanale. 

Pentru ziua de 8 martie am decis să nu ne concentrăm pe un produs anume sau pe o afacere locală unică, ci să stăm de vorbă cu femeile minunate din rețeaua Nod Verde și să aflăm CINE SUNT ele, dincolo de brand-urile puternice pe care le-au construit cu multă eleganță și curaj.

Am vrut să aflăm ce le-a mânat în acest drum anevoios al produselor locale, care sunt visurile și temerile lor, ce doresc să transmită următoarelor generații prin propriul exemplu și, mai ales, ce sfaturi au pentru alte femei care doresc să pornească pe drumul antreprenoriatului. De fapt, dacă stăm bine să ne gândim, am discutat cu ele despre feminitate, acel ceva care răzbate din fiecare pas curajos pe care îl fac, din fiecare nouă zi în care se trezesc și se depășesc pe ele însele și din grija pe care o poartă pentru tot și pentru toate. Astăzi le spunem La mulți ani!” minunatelor femei din rețeaua Nod Verde și vă invităm să le cunoașteți mai bine pe 6 dintre ele. 

Lidia Crişan e artizanul vorbelor și rețetelor din spatele afacerii Pasta Pedroni, paste artizanale produse în Cluj. Drumul ei în lumea produselor locale începe cu câțiva ani în urmă: „Încercări şi teste am făcut cu pastele din 2016. Au ajuns la rețetele dorite şi dosarul complet acum 1 an jumătate. Pastele Pedroni – visul meu, o mamă din Cluj-Napoca, ce din dragoste pentru bucătărie mi-am dorit să ofer calitate, nutrienţi şi culoare pastelor făcute artizanal. Acesta a fost primul meu gând, iar familia s-a mărit, la prieteni, la cunoscuți şi tot creştem.

Poate că pastele nu vă spun tradiţie ardelenească dar e un meșteşug care s-a legat de inima mea de multă vreme şi provine din ceva ce am prins acasă – facerea tăieţeilor şi ceva ce am aprofundat în Italia, geneza pastelor. Drumul până aici a însemnat şi sacrificii față de familia mea, dar visele trebuie împlinite.” 

De la Atelierul de paste artizanale din Borhanci mergem la brutăria de pe Feleacu în care o altă mamă și-a descoperit o mare pasiune dintr-o dorință pe cât de simplă – mâncare gustoasă și sănătoasă pentru familia ei – pe atât de pasibilă de a schimba lumea. Și nu glumim 🙂 

Monica Ichimescu de la Brutăria artizanală Grana ne-a spus că a pornit pe acest drum pentru că și-a dorit să ofere familiei sale produse de calitate, din ingrediente bune, care să iasă din mâinile ei și să îi adune pe toți, cu drag, în jurul mesei. „Produsele au fost foarte apreciate, drept urmare, familia și prietenii m-au încurajat să pornesc pe drumul antreprenoriatului, să se bucure și alții de pâine bună sau produse de patiserie.”

Pe de altă parte, o avem pe Teodora, din postura fiicei care e din cale afară de mândră de ceea ce a realizat familia ei și pornită să preia cu mare responsabilitate și să ducă mai departe Domeniile Blaga (Cramele Ulm), dar și afacerea cu mobilă a familiei.

 

Mă numesc Blaga Teodora, am 24 ani și în momentul de față sunt implicată în doua business-uri de familie. Viticultura și vinificația reprezintă unul dintre ele, un business mai tânăr care, cred eu, cu multă pasiune și muncă se va dezvolta frumos. Am știut dintodeauna că îmi doresc să duc mai departe afacerea familiei. Părinții mei au pus întotdeauna accent pe educație, de aceea am ales să mă axez pe studii care să-mi ofere cunoștinte în domeniu.”

 

Despre Domeniile Blaga, Teodora are planuri mărețe și multă încredere în calitatea și potențialul vinurilor silvane de a avea succes în România și dincolo de granițe: „Afacerea cu vinuri a început în urmă cu un an dintr-o pasiune descoperită întâmplător. Părinții mei au o mică podgorie și împreună cu alți producători locali de vinuri, au decis să creeze o cooperativă agricolă (n.r.: Cooperativa Cramele Ulm). Am fost provocată de către tatăl meu să îl reprezint la câteva întâlniri din cadrul acestei organizații și am devenit tot mai curioasă. Mi-am dorit să știu mai multe despre ce înseamnă vinuri, așa că am urmat cursuri de specialitate WSET, o organizație globală în domeniul vinului și a băuturilor spirtoase și m-am înconjurat de oameni competenți, care să mă ajute, să mă învețe și să mă îndrume în această îndeletnicire. Scopul meu e ca în câțiva ani această cramă micuță din inima Sălajului să crească și să fie cunoscută atât la nivel național, cât și la nivel internațional, să aducă un plus de valoare Sălajului.

Tot în județul Sălaj și cu o mare motivație să îl pună pe harta delicateselor din România se află și Mihaela Pop care, alături de familia sa, a pus pe picioare Pomăria Bădăcin, un mic colț de rai unde se produc fructe şi conservate din fructe certificate ecologic. Acolo cultivă, din pâmânt odihnit și cu multă dragoste pentru ce oferă natura: piersici, cireșe, zmeură, mere, nuci şi prune. Iar dintr-o parte din ele rezultă irezistibile borcane de dulceţuri, compoturi, fructe uscate, legume uscate şi ceaiuri. Nu întâmplător, ideea și motivația de a face o afacere cu fructe locale curate i-a venit Mihaelei în timpul sarcinii cu fetiţa sa Gândul a fost acela de a face ceva cu pasiune şi a oferi o hrană sănătoasă semenilor mei”

Pentru că suntem la capitolul mame, nu am ratat ocazia să stăm de vorbă și cu Anna Șargov, colega noastră de la Nod Verde și manager de proiect la Fundația noastră…mamă, Civitas.

„Când am început să lucrez în cadrul Fundației Civitas la dezvoltarea proiectului Nod Verde în 2019, nu cunoșteam aproape niciun producător din rețeaua food hub-ului. Cu timpul însă, am prins drag de oameni și am devenit și eu, la rândul meu, o consumatoare de produse locale, am cunoscut producători, am reușit să legăm relații de prietenie și să creștem împreună comunitatea, care nu ar fi la fel fără femeile care îi dau un suflu aparte.”

Nu întâmplător vă spunem la urmă despre Felicia Tulai, proprietarul brandurilor Luna Solai și De la Luna. Felicia are o experiență de mulți ani în domeniul produselor locale și o energie și poftă de a face bine locurilor în care ne aflăm care străbat aceste rânduri: 

„În 2011 am plecat la drum cu dorința  de a dezvolta un brand premium de uleiuri presate la rece, într-o diversitate pe care zona și solurile românești ne-o permit. Am ajuns astfel ca în prezent să producem, pe lângă uleiul de floarea soarelui, sortimentele de ulei de dovleac, nucă, rapiță și in (toate semințe din culturi românești), convenționale sau certificate ecologic.

Privesc în urmă și îmi amintesc toamna lui 2011 când, hotărâtă să fac o schimbare în viața mea de corporatist dedicat, am ales să mă întorc acasă….Acum, dincolo de îndoieli și incertitudini, am convingerea și credința că povestea aceasta nu este și nu a fost a mea, ci este povestea familiei mele, iar decizia de întoarcere acasă a fost doar calea prin care visul familiei Tulai trebuia împlinit. Povestea continuă și vă invităm s-o urmariți cum se scrie!”

Cu siguranță vom urmări cum se scrie atât povestea familiei Tulai și a Feliciei, cât și a tuturor femeilor pline de inspirație cu care am stat de vorbă. Abia așteptăm să descoperim noi și noi povești, care poate că se scriu chiar în momentul în care citim aceste rânduri sau poate au nevoie de un mic imbold ca să își ascută creionul și curajul. Tocmai de aceea, le-am întrebat pe prietenele Nod Verde ce sfaturi au pentru femeile care își doresc să pornească pe drumul antreprenoriatului în produse locale sau sunt la început de drum. 

Dacă îți doreşti cu adevărat să faci ceva vei reuşi. Vei fi pentru copii tăi un exemplu de ambiție, perseverență şi dedicare ca la rândul lor să creadă în ceea ce visează. – Lidia, Pasta Pedroni

 

Dacă se gandesc la o idee de business, să nu le fie teamă să o pună în practică. – Monica, Brutăria Grana

 

Sfatul meu pentru femeile care vor să pornească o afacere pe cont propriu e: să investiți constant în voi înșivă, faceți din acest aspect o prioritate. Cititi cărți, articole, urmați cursuri în domeniul care vă atrage și vă pasionează, intervievați oameni care au reușit, cereți sfaturi și ajutor când e necesar. Un business necesită foarte multă implicare atât din punct de vedere psihic și fizic, cât și financiar, dar cu sprijinul și susținerea familiei poți depăși orice obstacol. Foarte important, trebuie să invățați din experiență. Nu puteți deveni experte fără să aveți partea voastră de eșec și succes în domeniu, așa că începeți acum. Think big și perseverați! – Teodora Blaga, Cramele Ulm

 

Să fie dedicate şi să nu renunţe, pentru că, a renunţa este cel mai uşor. Ori noi nu alegem niciodată variantele ușoare. Fiecare greutate să o perceapă ca o provocare.- Mihaela, Pomăria Bădăcin

 

Pentru femei: curaj, încredere, determinare și perseverență în urmărirea visului lor. – Felicia, Luna Solai

 

Să aibă încredere! Să caute comunitatea în care să intre și să își dedice, cu credință și încredere, toate eforturile pentru a crea produse de calitate. Astfel, oamenii dornici de a consuma produsele locale vor rezona cu ele și vor fi tot mai mulți. – Anna, Nod Verde

 

Cuvintele de mai sus ne-au emoționat și în aceeași măsură ne-au motivat. Sunt genul acela de îndemnuri spuse din inimă, care merită notate undeva și scoase ori de câte ori avem nevoie de cineva să ne spună că mai putem un pic, chiar și atunci când nu mai putem sau pare imposibil. 

Și, pentru că 8 martie este Ziua Femeii, iar în această ocazie specială Mamele au un rol la fel de special, le-am întrebat pe doamnele noastre dragi ce învățăminte despre viață vor să le transmită copiilor lor, acolo unde este cazul și dacă îi implică pe aceștia în treburile din atelier sau afacere și ne-au răspuns astfel. Iată ce ne-au răspuns: 

Pentru copii mei vreau printre multe altele, să respecte natura şi pământul care ne oferă atâtea binecuvântări şi să se îngrijească de sănătatea lor alegând hrană sănătoasă. Da, talentul fiecăruia este investit: fiul meu este pasionat de fotografie şi pune pastele în valoare cu pozele frumoase pe care le face, iar fiica mea e cu mine în decizii, alegem soluțiile împreună, tot ce e marketing, colaborări şi vânzări este implicarea ei.  – Lidia, Pasta Pedroni

Visele chiar se împlinesc-nu te da batut. Fiica mea se implică în activitatea brutăriei. – Monica, Brutăria Grana

Să se bucure pe deplin de realizările mâinilor lor, să cunoască natura cu bune şi rele, să cunoască ce înseamnă o hrană sănătoasă şi ce gust are, să iubească pământul românesc şi nu în ultimul rând, să fie om responsabil. – Mihaela, Pomăria Bădăcin

Aș vrea ca fetița mea să facă parte dintr-o comunitate, să își cunoască semenii, vecinii și să susțină afacerile locale, care creează împreună un ecosistem de sprijin reciproc și spirit de apartenență la o comunitate. Asta pentru că eu cred că e nevoie de „un sat pentru a crește un copil”, iar lecțiile învățate de la semeni și modelele create de aceștia sunt foarte importante în formarea copilului. – Anna, Nod Verde

Noi credem că ele sunt adevărate exemple pentru copii și oricine are norocul să „crească” pe lângă ele sau să le privească în felul în care iau decizii, frământă pâine, discută cu furnizorii, fac contabilitatea, scriu o postare pe Facebook și printre un milion de task-uri au grijă de cei din jurul lor. 

Ne-a făcut mare plăcere să aflăm mai multe despre doamnele și domnișoarele din rețeaua Nod Verde, sperăm că și vouă și dacă vreți să ne împărtășiți o poveste de mic producător local sau să intrați alături de ele în rețeaua Nod Verde, ne găsiți mereu pe Facebook sau la salut@nodverde.ro 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

[]