Cooperativa Cramele Ulm înseamnă asocierea a cinci viticultori din zona DOC Crișana, care și-au adus laolaltă priceperea de podgoreni și dragul de dealurile blânde de acasă. Proiectul țintește creșterea competitivității vinurilor silvane, pe plan local și internațional.
Balázs Attila activează în lumea vinurilor din anul 2013, ca reprezentant de cramă și susținător al consumului de vinuri autohtone. Spune despre sine că are o pasiune indubitabilă față de lumea vinului și este hotărât să ajute la dezvoltarea comunității de consumatori ai vinului de calitate, de preferat de proveniență românească. Attila reprezintă cooperativa vitivinicolă din regiunea Sălaj – Cooperativa Cramele ULM, cu planuri ambițioase de dezvoltare a unui proiect inedit în această zonă, o mărturie despre puterea asocierii și a accesului la resurse în dezvoltarea comunităților locale.

Am vrut astfel să aflăm direct de la sursă mai multe despre vinurile care acompaniază într-un mod elegant și divers produsele locale din catalogul nostru, fie prin comenzile voastre directe, fie în Cutiile de Sărbători pe care le-am propus an de an.
N.V.: Ce înseamnă de fapt Cramele Ulm și cum funcționează o cooperativă în domeniul vinificației?
B.A.: Cooperativa Cramele Ulm este, momentan, mai mult o entitate virtuală, în cel mai bun sens al cuvântului! A pornit din dorința producătorilor de struguri și vinuri din zona Sălaj, mai exact din localitățile Carastelec, Camăr și Nușfalău și colaborarea se referă la mai multe segmente de activități, iar cel mai bine pus la punct în momentul de față este cel de vânzare, fiind și cel mai ușor de organizat. Însă, în primul rând trebuie să răspundem la întrebarea cea mai frecventă: „De ce se asociază și de ce vor să lucreze împreună?”, iar în același timp trebuie să reflectăm și la cel mai frecvent scepticism: “Nu o să reușească să lucreze împreună, o să apară invidia și teama că vinul vecinului se va vinde mai bine”. Răspunsul cel mai simplu este: n-avem altă șansă.
Pentru a înțelege mai bine, detaliez pe scurt elementele esențiale din viața unei crame. O cramă clasică din România produce struguri în propria plantație și vinifică în propria cramă, cu toate etapele necesare: maturare, îmbuteliere și depozitare și depinde de elemente cum ar fi suprafața de pământ plantat cu diferite sortimente de viță de vie, aparatura agrotehnică necesară (tractoare cu funcții multiple de prelucrare a pământului, stropire, transport, combină de recoltat etc.), construcție/ imobil cu dotare specifică pentru vinificare, personal pregătit, specialist în viticultură și vinificație.
Pasul următor este vânzarea care necesită o altă echipă care se ocupă cu marketing, vânzare, promovare, logistică, cu un întreg alt set de resurse și cunoștințe.
Toate acestea reprezintă costuri semnificative care se împart la fiecare cramă pe cantitatea de vinuri produse. În cazul unei crame de 36 de hectare, capacitatea de susținere a unei echipe complete de producție, vânzare, cu toate elementele necesare este mult mai mică decât capacitatea de susținere în cazul unei crame de 2000 de hectare. Pentru că piața pe care concurează aceste crame este identică, toate elementele de avantaj economic provin din asocierea acestor mici producători.
Activitățile de cooperare pe care ni le dorim noi sunt în curs de conturare, dar partea de vânzare a produselor este cea mai accesibilă în momentul de față și ne dorim să ajungem până în faza în care producția, achiziția și vânzarea sunt toate coordonate prin cooperativă.
