Coșul tău de cumpărături

Crama Carastelec: drumul spre excelență și curajul de a produce vinuri efervescente în România. Interviu cu Ilonczai Balázs

La finalul anului 2020, în catalogul nostru și-au făcut loc printre legume ECO, uleiuri infuzate, miere cu afine și multe alte produse locale deosebite, sticlele elegante de la Crama Carastelec. Unul dintre obiectivele noastre de la bun început a fost să avem un catalog cât mai divers și știm că pe lângă produsele de bază, antreprenorii locali ne pun la dispoziție și acele specialități pe care ni le dorim atunci când vrem să ne răsfățăm simțurile. Am stat de vorbă cu cei de la Crama Carastelec ca să aflăm care este filosofia după care se ghidează, ce i-a determinat să se lanseze într-un proiect unic în România și care sunt provocările cu care se confruntă zi de zi.

Astfel, putem să vă recomandăm cu încredere vinurile din gama Carassia, Friza sau Vinca, convinși că veți avea parte de o experiență plăcută, cu un vin spumant produs aici, în Transilvania, fără să fie nevoie să faceți un drum până la magazinul specializat de băuturi sau să cumpărați un bilet de avion către destinații mediteraneene.

Să îl cunoaștem mai bine pe Ilonczai Balázs, reprezentantul Cramei Carastelec:

Prima tangență cu lumea vinului am avut-o în 2015. În aprilie am participat la un târg de vinuri, aș putea spune…din greșeală. Într-o sâmbăta după-masă, m-a sunat un prieten să ieșim în parc, iar într-o cladire de acolo era organizat târgul la care din curiozitate am intrat și noi :).

În acel moment am facut cunoștință cu angajatorii mei actuali (nu știam încă atunci importanța acestui moment), iar în 2015 octombrie deja făceam parte din echipa Carastelec. Sună romantic să spun că a fost dragoste la prima vedere, dar mai curând a fost un șir de evenimente care au dus la intrarea mea în echipa cramei și introducerea mea în lumea vinului.

Profesez de aproape 5 ani și jumătate în această lume în plină dezvoltare și nu mă gândesc să ies din ea. Sună a clișeu, dar a devenit cumva un stil de viață. Din 2019 ianuarie, sunt în poziția de director comercial al cramei, iar pe lângă asta, din 2019 am început să reprezentăm brandul de Champagne Taittinger în România, iar din 2020 brandul Charles Heidsieck.

N.V.: Crama Carastelec este prima investiție în domeniul vinificației din România orientată către vinurile spumante și petiante. Cum ați ales să faceți acest pas curajos, într-o zonă cu o istorie care merge mai curând către alte tipuri de vinuri?

În 2014 când a apărut primul nostru vin petiant pe piața din România, pe nume Friza, această categorie de vin era necunoscută pentru consumatorul din țară. Să faci muncă de pionierat nu este ușor, dar dacă ești destul de perseverent, la un moment dat te răsplătește. Noi am fost perseverenți 🙂

Ideea de a ne concentra pe categoria efervescentă a vinurilor a venit de la investitori. Oameni cu o viziune foarte clară, care înțeleg domeniul.

Dacă ne uităm doar la statistici, consumul de vinuri efervescente, fie Prosecco, fie Champagne, este în continuă creșterere la nivel mondial, iar asta observăm și simțim și noi pe piața internă.

În 2014 eram puțin înaintea pieței, conceptual vorbind, dar la momentul actual începem să ne intersectăm tot mai mult cu dorințele consumatorului. Pe scurt, există deja o nișă de consumatori și categoria care dorește să consume spumante de calitate este în creștere dinamică.

N.V.: Două dintre sortimentele pe care cei interesați le pot comanda direct acasă prin Nod Verde sunt multi-premiate la cea mai respectabilă și riguroasă competiție internațională dedicată șampaniei și vinului spumant. Carassia Blanc De Blancs Brut a câștigat o medalie de aur la The Champagne and Sparkling Wine World Championship 2018, iar Carassia Rosé Brut a câștigat o medalie de argint la ediția din anul anterior. Ce au însemnat aceste premii pentru cramă? 

În 2017 am lansat spumantele noastre Carassia. Înainte de acest moment, în afară de membrii echipei, nimeni nu a avut posibilitatea de a degusta Carassia. Noi eram conștienți că ceea ce urmează să se nască în sticlă, după a doua fermentare, este un produs de calitate, dar aveam nevoie de confirmări pentru liniștea noastră. Aceasta confirmare a venit de 2 ori în 2017. Prima data, la Wine Up în Cluj, unde Carassia Blanc de Blancs a fost ales cel mai bun vin al târgului, iar ceea ce a urmat a fost ca o cireașă de pe tort. În primul an, la prima noastră ediție de Carassia, în Londra la “Champagne and Sparkling Wine World Championship”, am primit medalia de argint. Imaginați-vă, ca după ani de așteptare, la prima ediție, produsul vostru să fie medaliat la cel mai prestigios concurs din categoria sa.

Această medalie a reprezentat aripile de care aveam nevoie. Cu toții simțeam că a început ceva în acel moment, ceva ce încă există și devine din ce în ce mai valoros.

După anul 2017, care ne-a lansat pe piață, au venit și confirmările că drumul ales de noi este cel potrivit, în 2018 și 2019 câștigând și medalii de aur pentru produsele noastre. Pe lângă asta, atât în 2018, cât și în 2019, am primit premii speciale din partea juraților. Poate titlul de care suntem cei mai mândri este “World Champion RISING STAR”. Prin acest titlu, jurații ne-au transmis că suntem una dintre cramele cu potențial în producția de spumante, care a acaparat atenția lor.

Să faci într-un an un produs bun poate însemna și un moment de noroc, dar să fii medaliat 4 ani la rând la cel mai înalt nivel din domenul în care activezi, asta reprezintă adevărata confirmare a calității.

N.V.: Să trecem și la gama Friza. La prima vedere, aspectul și descrierea celor două varietăți, Pinot Noir și Fetească Regală, duc cu gândul la un vin fresh, plin de energie și orientat către un public mai tânăr. Ce ne puteți spune despre tendințele în materie de consum de vin în rândurile celor mai tineri și ce recomandări aveți pentru aceștia?

 

Bine ați punctat, Friza este un produs proaspăt, vibrant și plin de energie care se adresează atât tinerilor, cât și celor intrați în a doua vârstă, care după o zi lungă la serviciu vor să desfacă un vin acasă pentru a se reîmprospăta.

Conceptul Friza nu a vrut să fie niciodată unul foarte complex sau sofisticat, încă de la început ne-am propus să creăm un produs care să fie atrăgător prin simplitatea și calitatea lui.

Lângă un pahar de Friza nu poți să stai ore întregi să dezbați arome și filozofii, însă îți garantez că nu te vei putea opri doar la un pahar.

Tendința în rândul celor mai tineri duce spre consumul de vinuri aromate și mai proaspete, nu știu dacă este doar o oprire scurtă înspre aceste elemente sau va dura, dar la momentul actual, mare parte din consumatori caută vinuri “băubile”.

N.V.: Ce le recomandați celor care încearcă prima dată un spumant Carastelec din catalogul Nod Verde? Ce așteptări și ce atitudine să aibă pentru a avea parte de o experiență completă și plăcută?

În primul rând, recomand să aibă încredere. Fiind specializați în domeniul efervescent, garantăm că fiecare produs se va ridica la așteptări.

Carassia nu este un brand opulent, dorim să creionăm un brand elegant, care face parte din gastronomie. Pentru o experiență completă, începeți duminica cu un pahar de Carassia și niște ouă poșate, alături de persoana iubita și veți înțelege filozofia noastră. 🙂

N.V.: Ce trebuie să știe cei care doresc să viziteze Cramele Carastelec?

Aparținând unei nișe, la cramă putem să vă arătăm câteva lucruri pe care la o cramă convențională nu le puteți vedea. Cum ar fi tehnologii diferite sau vă putem prezenta conceptul de vin de rezervă și importanța lui, procesul de degorjare (n.r.: Operație specială de eliminare din sticlele de vin a depozitului de drojdie adus pe dop) etc.

Suntem deschiși turismului viticol, însă cu programări prealabile.

N.V.: Încheiem interviul cu o întrebare pe care ne place să o punem tuturor producătorilor și antreprenorilor locali: care este momentul cel mai frumos/ plin de satisfacții de-a lungul anului. Dar cel mai greu?

Cel mai frumos moment a fost cel pe care l-am prezentat și mai sus. Anul 2017! Momentul în care, după ani de așteptare, ne-a fost confirmat că am pornit pe drumul cel bun.

Cel mai greu moment a fost martie 2020, când părea că tot ce am construit se va destrăma odată cu instalarea virusului. Vânzările noastre sunt direcționate 99% către Horeca, a fost un moment dificil când acest sector s-a închis. Un moment peste care nici acum nu am trecut încă în totalitate. Ne-am păstrat creativitatea, optimismul și mergem înainte în continuare.

Puteți descoperi aici toată gama de vinuri efervescente produse cu pasiune la Carastelec, precum și celelalte băuturi artizanale din catalogul nostru. Vă recomandăm să îi urmăriți pe cei de la Crama Carastelec pentru a descoperi mult mai multe lucruri interesante despre lumea spumantelor și alte povești cu bule, iar nouă ne puteți scrie oricând pe pagina de Facebook sau pe adresa salut@nodverde.ro, fie că aveți întrebări despre produsele și misiunea noastră, fie că sunteți producător local și doriți să vă alăturați rețelei noastre.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DATE DE IDENTIFICARE
  • Sediul Social: Municipiul Cluj-Napoca, strada G-ral Eremia Grigorescu, Nr. 77, Județ Cluj;
  • Adresă magazin fizic: Blvd. 21 Decembrie 1989, nr.77 in curte,
  • Program magazin: L-V : 8-18, S:10-14.

  • CUI: RO38399120
  • Nr. Reg. Comerțului: J12/6158/2017
  • IBAN: RO79BRDE130SV86364311300.
Newsletter

Proiect susținut de fundația CIVITAS

logoScurt

Proiectul este finanțat de Romanian-American Foundation și coordonat de Fundația Civitas pentru Societatea Civilă – Filiala Cluj-Napoca.

NOD VERDE 2021 created by OnlineMARK Agency.

[]